דלקת ריאות 09.03.2020

האם טיפול בבקטריופאג'ים הוא התשובה לטיפול בדלקת ריאות עמידה לאנטיביוטיקה?

המחקר הנוכחי בדק את יעילות הטיפול בבקטריופאג'ים במתן תוך ורידי במקרי דלקת ריאות הקשורה להנשמה שנגרמה בעקבות חיידקי סטאף אאורוס עמידים למתיצילין בחולדות

זיהומים הנגרמים בעקבות חיידקים העמידים להרבה תרופות מהווים אתגר קליני משמעותי. טיפול באמצעות בקטריופאג'ים (Phage therapy) הוא אלטרנטיבה מבטיחה לטיפול אנטי-חיידקי.

המחקר הנוכחי בדק את יעילות הטיפול באמצעות בקטריופאג'ים במתן תוך ורידי במקרים של דלקת ריאות הקשורה להנשמה ונגרמה בעקבות חיידקי סטאף אאורוס עמידים למתיצילין בחולדות.

מדובר במחקר ניסויי אקראי מבוקר עם הסמיה, שבו החוקרים השוו בין מתן תוך ורידי של Teicoplanin (במינון של 3 מ"ג/ק"ג, n=12), או קוקטייל שכלל ארבעה סוגים של בקטריופאג'ים (2–3 × 109 יחידות מייצרות פלאק/מ"ל של 2003, 2003, 3A ו-K,יn=12), או שילוב של השניים (n=11). הטיפולים ניתנו שעתיים, 12 ו-24 שעות לאחר האינדוקציה של דלקת הריאות, ובהמשך פעם ביום, אחת לארבעה ימים.

התוצא המרכזי שנבדק במחקר היה ההישרדות ביום 4. תוצאים משניים שנבדקו היו צפיפות החיידקים והבקטריופאג'ים בריאות ובטחול, ציון היסטופתולוגי של זיהום בריאות וסמני דלקת בדם.

החוקרים מצאו כי טיפול עם בקטריופאג'ים או עם Teicoplanin הוביל לעלייה בהישרדות מ-0% ל-58% ו-50%, בהתאמה (P< 0.005). בנוסף, נמצא כי השילוב של בקטריופאג'ים עם אנטיביוטיקה לא הוביל לשיפור נוסף בתוצאים (45% הישרדות).

כמו כן, החוקרים ראו כי קיים מתאם בין ההישרדות של בעלי החיים לבין ירידה בעומס החיידקי בריאות שלהם (1.2 × 106 מושבות חיידקים [CFU – Colony forming unit] לגרם רקמה אצל השורדים, בהשוואה ל-1.2 × 109 מושבות חיידקים לגרם אצל בעלי החיים שלא שרדו; P< 0.0001), כמו גם שיפור בתוצאים ההיסטופתולוגיים. עוד נמצא, כי הבקטריופאג'ים התרבו בריאות במהלך הטיפול והיתה עלייה של IL-1β בכל הקבוצות במשך זמן הטיפול.

החוקרים הסיקו כי טיפול עם בקטריופאג'ים יעיל באותה מידה כמו טיפול עם Teicoplanin לשיפור ההישרדות והפחתת העומס החיידקי בריאות של חולדות עם זיהום של חיידקי סטאף אאורוס עמידים למתיצילין. עוד נמצא כי שילוב של אנטיביוטיקה יחד עם בקטריופאג'ים לא הוביל לשיפור נוסף בתוצאים.

מקור:

Prazak, J. et al. (2019) AJRCCM 200,9.

נושאים קשורים:  מחקרים,  טיפול בקטריופאג'ים,  חיידקים עמידים,  עמידות למתיצילין,  דלקת ריאות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
11.03.2020, 10:48

האם הזרקת בקטריופאג'ים לדם לא תגרום לאלח דם?